Objavljeno: 5.10.2015.
13 najznačajnijih momenata u istoriji lepote
Žene su se oduvek doterivale i sređivale, kako bi se osećale i izgledale privlačno, zdravo, spremno i samouvereno – sve u ime lepote.
* * *
Ipak jedno je sigurno, definicija lepote je nešto što se konstantno menja - zajedno sa kulturom koja je definiše uostalom.
Hajde da sada zajedno malo proputujemo kroz vreme, kako bismo videli koji su najznačajniji momenti i trendovi u razvoju lepote - od perioda 4000 godina pre nove ere, do danas!
- 4000 godine p.n.e. - Kleopatra je nosila šminku iz više razloga, ne samo modnih. Po saznanjima Nacionalne Geografije, jaka šminka i velika količina boje na njenim kapcima je štitila njene oči od infekcija. Manja količina soli olova u kajalu koji je koristila kao krejon, pomešanim sa životinjskom mašću i olovom, povećavala je količinu azot-oksida u telu, koji stimuliše imuni sistem i pomaže u borbi protiv bakterija koje izazivaju bolesti.
- 1370. godina - Prvi savremen parfem, koji podseća na ove koje koristimo danas, bio je kreiran za kraljicu Elizabetu u Mađarskoj. Miris, poznat kao Madjarska Voda, bio je napravljen od mirišljavih ulja i alkohola.
- 1500. godina - Druga kraljica, poznatija kao kraljica Elizabeta I, popularizovala je korišćenje šminke kao standard, sve do današnjih dana. Ona je koristila prah belog olova i alkoholno sirće, kako bi potpuno izbelila svoje lice, a zatim bojila svoje usne tamno crvenom bojom, napravljenom od pčelinjeg voska i biljnih boja.
- 1880. godina - Kraljica Viktorija je odbijala da koristi šminku. Smatrala je to vulgarnim!
- 1911. godina - Priča se da je veštačke trepavice kreirao američki režiser David W. Griffith, kako bi istakao oči glumicama koje su glumile u njegovim nemim filmovima u to vreme. Međutim, za njihovo stvaranje zaslužna je Kanađanka Anna Taylor, 1911. godine. Ipak, veštačke trepavice su postale popularne tek '40-ih godina.
- 1912. godina - Feministkinje Elizabeth Cady Stanton i Charlotte Perkins Gilman, pojavile su se na Suffragette reliju 1912.godine u Nju Jorku, noseći jarko crveni ruž, kako bi istakle slobodu i pobunu žena, i na taj način dokazale da upadljiv ruž za usne može biti simbol ženske snage.
- 1929. godina - Avon kompanija je pokrenula svoju prvu liniju make up proizvoda i to baš u vreme koje je bilo nepovoljno za takav vid poslovanja - tokom Velike ekonomske krize. Ipak, posao je napredovao zahvaljujući Avon Damama koje su mogle da putuju i upoznaju korisnike licem u lice, čak i u seoskim sredinama. Danas, tu pojavu nazivamo "efekat ruža za usne" - studija koja pokazuje da se žene, čak i u ekonomskoj krizi kao što je bila ova, okreću lepšim stvarima kako bi sačuvale duh u teškim vremenima.
- 1939-1945. godine - Tokom Drugog svetskog rata u Velikoj Britaniji, nije bila dostupna nijedna druga šminka izuzev ruža za usne, za koji se verovalo da podiže moral. Medicinske sestre u oružanim snagama su nosile svetle ruževe za usne, za koje se verovalo da imaju umirujući efekat na ranjene vojnike.
- 1946. godina - Eva Peron nije bila samo politički aktivista i Prva Dama Argentine, već i ikona stila za svoje vreme. Njeni plavi uvojci boje meda su dugo bili u modi, kao i niska gusta pundja - na taj način, kreirala je potpuno novi način stilizovanja kose, koji su žene masovno pratile mnogo pre pojave društvenih mreža.
- 1974. godina - Sedamdesete godine su bile decenija velikih zaokreta i pomaka u smislu slobode žena u Americi i šire. Švajcarska je konačno dala ženama glasačko pravo tokom političkih izbora, Oksfordski univerzitet je takođe otvorio vrata ženama 1972.godine, dok je Amerika već 1976. godine doprinela sprečavanju nasilja u porodici, ističući konačno da nasilje u porodici nije samo "privatna stvar". Takođe, to je bila godina velikih modnih promena u istoriji lepote. Beverly Johnson je bila prva crnkinja, kao model na naslovnici američkog magazina Vogue.
- 1980. godina - Duga kosa i naramenice nisu jedino što karakteriše ovu deceniju. Pokretanjem MTV-a 1981. godine, upadljivi i zabavni modni stilovi pop zvezda su uticale na žene širom Amerike i sveta. Upadljive boje senki na očima, debele linije ajlajnera na kapcima, ružičasti obrazi, pune usne i upadljive obrve - devojke su konačno počele da uživaju u celom spektru šminke za celo lice!
- 2013. godina - Snažan tajfun Jolanda je uništio mnoge delove jugoistočne Azije, uključujući i Filipine. Prepoznajući težinu ovog događaja, sekretar Odeljenja za edukaciju Armin Luistro je pokrenuo donacije proizvoda za lepotu širom pogođenih predela. Avon Kompanija je bila jedna od vodećih donatora tada.
- 2015. godina - Danas je moderno isticanje obrva, koje daju izgled pun samopouzdanja svakoj ženi. Sve više se koriste olovke i senke za obrve.
Šta nas očekuje u budućnosti kad je u pitanju lepota? Vreme će pokazati.